کانکتور برق PCIe 5.0 تا ۶۰۰ وات توان ارائه می‌دهد
تاریخ انتشار:۱۴:۴۱ ۱۴۰۰/۷/۲۱

کانکتور برق PCIe 5.0 تا ۶۰۰ وات توان ارائه می‌دهد


کانکتور برق PCIe 5.0 می‌تواند تا ۶۰۰ وات توان برای پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی ای‌ام‌دی و انویدیا فراهم کند.




با افزایش توان کارت‌های گرافیک، نیاز به تولید کانکتور برق جدید نیز به وجود می‌آید. آزمایشگاه ایگور کانکتور برق PCIe را برای PCIe 5.0 طراحی کرده است. این کانکتور نسل جدید می‌تواند با کارت‌های گرافیک انویدیا و ای‌ا‌م‌دی آغاز به کار کند.


به گزارش Tomshardware، کانکتور برق 12VHPWR در مجموع از ۱۶ پین تشکیل شده که چهار عدد بیشتر از PCIe انویدیا است که ۱۲ پین دارد. به نظر می‌رسد این تولیدکننده تراشه مسئله خاصی در نظر داشته یا به نحوی پیش‌بینی کرده است که کانکتورهای برق PCIe در چه مسیری حرکت می‌کنند. در 12VHPWR، تعداد ۱۲ کنتاکت برق با چهار کنتاکت سیگنال کوچک‌تر وجود دارد. در حال حاضر معلوم نیست هدف از کنتاکت‌های سیگنال چیست.



طراحی کانکتور برق



گزارش شده است که کانکتور برق 12VHPWR برای کارت‌های گرافیک PCIe 5.0 ساخته شده و با کارت‌های گرافیک نسل قبلی سازگار نیست. این کانکتور جدید با هدف حذف استفاده از چندین کانکتور برق PCIe و کاهش شلوغی کابل در این فرایند انجام شده است. به جای اینکه کارت‌های گرافیک دارای حداکثر سه اتصال PCIe 8 پین باشند، تولیدکنندگان می‌توانند فقط یک کانکتور برق 12VHPWR را پیاده‌سازی کنند.


طبق نقشه‌های فنی، اتصال برق 12VHPWR از استاندارد MicroFit Molex پشتیبانی نمی‌کند. پین‌های برق این اتصال ۳ میلی‌متر از هم فاصله دارند؛ درحالی‌که فاصله پین‌های اتصالات ۶ پین و ۸ پین PCIe موجود ۴٫۲ میلی‌متر است. طول 12VHPWR ا۱۸٫۸۵ میلی‌متر است و از لحاظ اندازه چندان کوچک نیست؛ اما مطمئناً فضای کمتری نسبت به سه کانکتور ۸ پینی برق PCIe اشغال می‌کند. اگر بخواهیم مقایسه‌ای انجام بدهیم، کانکتور برق 12VHPWR فقط کمی کوتاه‌تر از کانکتور ۱۲ پین برق PCIe Nvidia است که ۱۹ میلی‌متر طول دارد.



طراحی کانکتور برق



هر کنتاکت برق برای 9.2A درجه‌بندی شده است و حداکثر ۵۵٫۲ آمپر قدرت مداوم را از طریق ریل ۱۲ ولت تأمین می‌کند. از لحاظ تئوری، کانکتور برق 12VHPWR تا حداکثر ۶۶۲٫۲ وات خوب عمل می‌کند؛ اما به‌طور رسمی تا ۶۰۰ وات را پشتیبانی می‌کند. Amphenol ICC قبلاً کانکتور برق 12VHPWR را فهرست کرده و نام تجاری آن را «سیستم اتصال Minitek Pwr CEM-5 PCIe» گذاشته است.


ICP Amphenol تأیید کرده کانکتور مذکور برای کارت‌های گرافیک ۶۰۰ واتی طراحی شده است. هنوز مشخص نیست که آیا این کانکتور به کارت‌های گرافیک بازی مربوط می‌شود یا برای دیتاسنتر طراحی شده است. البته این شرکت هوش مصنوعی و فضای ابری، کنسول‌های بازی، رابط گرافیکی، شبکه، سرور و حافظه ذخیره‌سازی را به‌عنوان بازارهای بالقوه هدف این کانکتور ذکر کرده است.


انویدیا کانکتور برق ۱۲ پین PCIe را با Ampere به بازار عرضه کرد؛ اما هرگز به شهرتی که باید نرسید و فقط Founders Edition از آن استفاده کرد. شرکای سازنده تراشه همچنان کانکتورهای استاندارد ۶ و ۸ پینی PCIe را برای عرضه سفارشی Ampere ترجیح می‌دهند. معرفی کانکتور برق 12VHPWR برای تولیدکنندگان منبع تغذیه مشکل‌ساز خواهد شد. آن‌ها باید محصولات جدیدی طراحی کنند که با 12VHPWR عرضه می‌شود یا یک آداپتور ارائه بدهند.


به نظر می‌رسد کارت گرافیک به جای صرفه‌جویی بیشتر در مصرف انرژی، در جهت دیگری حرکت می‌کند. GeForce RTX 3090 در حال حاضر ما را به آستانه ۳۵۰ وات رسانده است و برخی از مدل‌های سفارشی به ۴۵۰ وات رسیده‌اند. وجود کانکتورهای برق 12VHPWR القا می‌کند که کارت‌های گرافیک آینده ممکن است حتی بیشتر مصرف کنند. فقط باید امیدوارم باشیم که ۶۰۰ وات صرفا توانی باشد که کانکتور بیش از حد تأمین می‌کند و تولیدکننده‌ها نیازی نداشته باشند از حداکثر ظرفیت آن در کارت گرافیک استفاده کنند.







منبع:zoomit


نظر به مطلب
نام:  
ایمیل:
متن:  500 حرف دیگر میتوانید تایپ کنید
کد امنیتی: 72674